DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 3К1(70) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14014
Title: Актуальні питання непрофесійної фізкультурної освіти на шляху модернізації змісту і форм фізичного виховання
Authors: Козерук, Ю. В.
Філоненко, О. А.
Keywords: студенти
навчально-виховний процес
фізичні вправи
непрофесійна фізкультурна освіта
студенты
учебно-воспитательный процесс
физические упражнения
непрофессиональное физкультурное образование
students
educational process
physical exercises
amateur physical education
Issue Date: 2016
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Козерук Ю. В. Актуальні питання непрофесійної фізкультурної освіти на шляху модернізації змісту і форм фізичного виховання / Ю. В. Козерук, О. А. Філоненко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. - Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), Вип. 3К 1 (70) 16. - С. 45-48
Abstract: Розкрито важливість формування цінності здоров’я через освіту, виховання особистої відповідальності за власне здоров’я, популяризацію здорового способу життя та занять фізичними вправами для студентів вишів через непрофесійну фізкультурну освіту. Постає питання як про зміну в свідомості та ставленню до рухової діяльності (фізкультурної та спортивної), так, і у застосуванні та впровадженні сучасних прикладних наукових розробок. Окреслені в нашій роботі моделі фізичного виховання студентів нефізкультурних факультетів потребують ще детального теоритично-методичного обґрунтування, покращення матеріальної бази та підтримки з боку держави й керівних органів.
Раскрыта важность формирования ценности здоровья через образование, воспитание личной ответственности за собственное здоровье, популяризацию здорового образа жизни и занятий физическими упражнениями для студентов ВУЗов через непрофессиональное физкультурное образование. Встает вопрос как об изменениях в сознании и отношению к двигательной деятельности (физкультурной и спортивной), так и в применении и внедрении современных прикладных научных разработок. Обозначенные в нашей работе модели физического воспитания студентов нефизкультурных факультетов требуют еще детального теоретическо-методического обоснования, улучшения материальной базы и поддержки со стороны государства и руководящих органов.
Dynamic national processes and complex of economical and ecologicalproblems have affected educational areas. Largely changes are noticeable in the value segment of the world view of young generation: a pragmatic approach to the choice of profession, educational institutions, and to a set of disciplines in educational institutions. Besides getting professional competent one of the main tasks of education is to ensure the healthy development of personality focused on the maintenance and development of own health. Education in this context becomes anticipatory character-driven system that forecasts the future needs of society. Formation of the value of health through education, developing of personal responsibility for own health, promoting the healthy lifestyles and physical exercises is an important task of non-professional physical education. Physical education (physical training as a process of its implementation) is an important element of the general culture of mankind and has great opportunities for positive impact not only on health, physical perfection, but also in the spiritual world, the culture of man in its outlook, emotions, moral principles, aesthetic preferences and the relationship between people and nations. Physical exercises cause many feelings and emotions as the process of motor activity itself, and ignoring it as well. But the reformation of the process of active socio-cultural and educational sphere led to changes in sphere of physical education in high school. In some cases, there was a dissolution and liquidation of the chairs of physical education, in the other in 1/3 or 2/3 reduction of hours for physical exercises. In order to ensure an adequate level of physical education in universities the Ministry of Education and Science of Ukraine is going to transfer the responsibility for provision, development and modernization of physical education students as well as the preparation and publication of a report on this work into specific education institutions thus provide perspectives of self-government of educational institution as an open system. The question arises as to changes in the minds and attitudes of motor activity (physical culture and sports), as well as in the application and implementation of modern applied researches. Outlined in our paper models of physical education of students of non-physical departments require more detailed study of theoretical and methodical bases, improved facilities and support from state and governing bodies. In further research it is expected the representation of the data on the results of testing and implementation of one of the models into the educational process for students of non-physical department of a pedagogical university.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14014
Appears in Collections:Випуск 3К1(70)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kozeruk_Filonenk.pdf276.07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.