DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 3(72) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13962
Title: Роль мотивації у керуванні тренувальним процесом
Authors: Шарапа, В. Г.
Keywords: мотивація
керування
спортсмен
тренер
винагорода
motivation
management
athlete
coach
reward
мотивация
управление
спортсмен
тренер
поощрение
Issue Date: 2016
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Шарапа В. Г. Роль мотивації у керуванні тренувальним процесом / В. Г. Шарапа // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. - Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), Вип. 03 (72) 16. - С. 156-159
Abstract: У статті розглядається роль мотивації у керуванні тренувальним процесом. Мотивація – це процес спонукання себе й інших до діяльності для досягнення індивідуальних чи спільних цілей. Це поняття використовується для пояснення послідовності поведінкових дій, спрямованих на вирішенні завдань, що можуть змінюватися залежно від різних ситуацій, зокрема станів спортсменів. Мотивація як одна з функцій керування має істотне значення при вирішенні тренувальних завдань, від яких залежить досягнення мети. Підставою для мотивації може бути, наприклад, винагорода.
Motivation is the process of encouraging yourself and others to work for the achievement common or individual goals. This concept is used for explaining of sequence of behavioral actions on solving problems that may be different for different situations, including the states of athletes. Motivation as a function of management is essential in solving training tasks, which depend on the achieving goal. The reason for motivation can be a reward. The internal compensation provides training work. It is the achievement results, the significance esteem, overcoming the negative stress. External reward is a form of estimation of coach and athlete`s activity for administration, society and the media. It appears in the form of financial, material encouragement, praise, awards, honorary titles, recognition, and in additional forms of the conclusion of profitable contracts, improving training, everyday life. The main task of teachers, coaches, athletes is to create internal motivation for active training work through positive motivation for its stimulation. In a practical sense it is necessary to distinguish the concept of motive and incentive. They are often identified but its content are different. The motive is motivation to perform of certain activities and the act, which are based on human needs. System of motives creates the motivation of behavior athlete. The nature of the motives may be different, but should be combined by the sole purpose. Motivation may perform systemically important function of adding certain personal meaning. Under normal motivation meant the usual creation of performers internal psychological motives to the training of an athlete and coach. Important factors are the interest, satisfaction and need of work. Unlike motivation in promoting, it is about encouraging athletes to training work with external factors. Of course, this is material and moral stimulation. The function of motivation to drive come to the implementation of successive behavioral actions by which management tasks are solved changing under certain conditions. In the process of management, it is one of the most difficult because actor is the personality of athlete.
В статье рассматривается роль мотивации у управлении тренировочным процессом. Мотивация – это процесс вовлечения себя и других в деятельность для достижения индивидуальных или общих целей. Данное понятие используется для объяснения последовательности поведенческих действий, направленных на достижение заданий, которые варьируются в зависимости от ситуаций, в частности состояний спортсменов. Мотивация как одна из функций управления имеет существенное значение при решении тренировочных заданий, от которых зависит достижение цели. Основанием для мотивации может быть, например, награда.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13962
Appears in Collections:Випуск 3(72)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sharapa.pdf301.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.