DSpace at library NPU Dragomanova » Філософія освіти » 2016 рік » №2 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13785
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorГубенко, Анна-
dc.date.accessioned2017-05-03T08:17:20Z-
dc.date.available2017-05-03T08:17:20Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationГубенко А. Модели интегративной биоэтики в разных странах / Анна Губенко // Філософія освіти. Philosophy of Education : науковий часопис / Інститут вищої освіти НАПН України, НПУ імені М. П. Драгоманова. – Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2016. – № 2 (19). – C. 206-217ua
dc.identifier.urihttp://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13785-
dc.description.abstractКонцепция интегративной биоэтики получила развитие в разных странах, при этом объединяющей составляющей данной концепции является идея о необходимости дискуссии по вопросам биоэтики в разных слоях общества. Не менее важными в этой концепции являются понятия биоэтики и биоэтического императива, предложенные Фрицем Яром (1926). Обнаруженная в 1997 году статья ученого содержит новый формат биоэтических идей, а также возможность понимания биоэтики как интегративной науки. Обзор исследований, проводимых научными группами в Хорватии и Германии, выявил разнообразие подходов и взглядов на биоэтику, а также подвел нас к выводу о необходимости выработки общего видения решения проблем в сфере биоэтического образования.ua
dc.description.abstractКонцепція інтегративної біоетики набула розвитку в різних країнах, при цьому об’єднуючим складником цієї концепції є ідея про необхідність дискусії з питань біоетики в різних прошарках суспільства. Не менш важливими в цій концепції є поняття біоетики та біоетичного імператива, запропоновані Фріцем Яром (1926). Виявлена в 1997 році стаття вченого містить новий формат біоетичних ідей, а також можливість розуміння біоетики як інтегративної науки. Огляд досліджень, виконаних науковими групами в Хорватії та Німеччині, показав різноманітність підходів та поглядів на біоетику, а також дозволив дійти висновку про необхідність загального бачення щодо вирішення проблем біоетичної освіти.ua
dc.description.abstractThe concept of integrated bioethics is popular in the different countries and it is united by the common idea about need of a discussion in the field of bioethics, in different sectors of society. The essential part of this concept is the vision of «bioethics» by Fritz Jar (1927) and his bioethical imperative. The article of this researcher, which was found only in 1997, extends a new format of the bioethical ideas, and also possibilities of understanding of bioethics as integrated entity. The review of scientific groups in Croatia and Germany has revealed a variety of approaches, views of bioethics, and also has brought us to a cooperative image of the solution of problems in education in a general sense and in the sphere of bioethical education. In a concept of bioethics «integrative» is attempt to establish a discourse of various points of view. Providing various positions, the integrated bioethics can give orientation for people who face an ethical/bioethical perspective. Therefore in integrative bioethics the idea of to accept various points of view, without any form of hierarchy is active, but also without falling into an ethical relativism. Important aspect is also the fact that discussion of these questions generates sensitivity of society to these questions.ua
dc.language.isoruua
dc.publisherІнститут вищої освіти НАПН Україниua
dc.subjectинтегративная биоэтикаua
dc.subjectплюриперспективизмua
dc.subjectконтекст-сенситивная биоэтикаua
dc.subjectтрансдисциплинарностьua
dc.subjectинтегративная педагогическая биоэтикаua
dc.subjectінтегративна біоетикаua
dc.subjectплюриперспективізмua
dc.subjectконтекст- сенситивна біоетикаua
dc.subjectтрансдисциплинарністьua
dc.subjectінтегративна педагогічна біоетикаua
dc.subjectintegrative bioethicsua
dc.subjectthe origins of integrative bioethicsua
dc.subjectpluri-perspectivismua
dc.subjectcontext-sensitive bioethicsua
dc.subjecttransdisciplinarityua
dc.subjectintegrative pedagogical bioethicsua
dc.subject.classification372.8ua
dc.titleМодели интегративной биоэтики в разных странахua
dc.typeArticleua
Appears in Collections:№2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hubenko.pdf1.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.