DSpace at library NPU Dragomanova » Філософія освіти » 2016 рік » №2 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13659
Title: Модерна радикалізація історії як процесу навчання
Authors: Дубняк, Златислав
Keywords: історія
навчання
суспільство
модерність
рефлексивність
соціокультурна практика
динамізм
ідентичність
освіта
«колонізація майбутнього»
история
обучение
общество
модерность
рефлексивность
социокультурная практика
динамизм
идентичность
образование
«колонизация будущего»
history
learning
society
modernity
reflexivity
sociocultural practice
dynamism
identity
education
«colonization of the future»
Issue Date: 2016
Publisher: Інститут вищої освіти НАПН України
Citation: Дубняк З. Модерна радикалізація історії як процесу навчання / З. Дубняк // Філософія освіти. Philosophy of Education : науковий часопис / Інститут вищої освіти НАПН України, НПУ імені М. П. Драгоманова. – Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2016. – № 2 (19). – C. 15-26
Abstract: Метою даної розвідки є з’ясування логіки сучасного соціокультурного середовища в межах процесу історії (у контексті досліджень Е. Ґіденса, У. Бека, П. Штомпки та З. Баумана). У статті розглядається історія як процес перманентного навчання, а доба модерності осмислюється як радикалізація цього процесу. Виявлено, що історія людської спільноти улаштовує себе через постійну репродукцію та зміну соціальних практик. Відтак феномен навчання може бути окреслений як фундаментальний механізм історії суспільства. Адже будь-яка соціокультурна практика як навчання вирішує проблеми соціального життя: тяжіє до подолання його нереалістичності, некогерентності і недосконалості. З’ясовано, що у такий спосіб історія як процес навчання спрямована до все більшого контролю суспільства над природним та ментальним середовищами. Далі – розкриття специфіки модерної доби як ситуації динамічності, мінливості, множинності, ґлобальності соціальних практик дає змогу автору стверджувати, що навчання у сучасності є рушієм соціального життя. Більш того, життя у добу модерності слід розуміти як радикальне навчання. Адже ситуація посттрадиціоналізації і втрати ідентичностей вимагає соціокультурної активності для того, аби суспільство могло стабільно зберігати історичний плин. Таке радикальне навчання, активність можуть розумітися у модерності як «колонізація майбутнього», тобто як соціальна довіра і раціоналізація.
Цель данной работы: выяснить логику современной социокультурной среды в пределах исторического процесса (в контексте исследований Э. Гидденса, У. Бека, П. Штомпки и З. Баумана). В статье рассматривается история как процесс перманентного обучения, а эпоха модерности осмысливается как радикализация этого процесса. История человеческого сообщества устраивает себя с помощью постоянной репродукции и замены социальных практик. Отсюда феномен обучения может быть очерчен как фундаментальный механизм истории общества. Ведь любая социокультурная практика, будучи обучением, разрешает проблемы социальной жизни: тяготеет к преодолению ее нереалистичности, некогерентности и несовершенства. Таким образом история как процесс обучения направлена ко всё большему контролю обществом природной и ментальной сред. Раскрытие специфики модерной эпохи как ситуации динамичности, изменчивости, множественности, глобальности социальных практик дает возможность утверждать, что обучение в современности – это двигатель социальной жизни. Более того, жизнь в эпоху модерности следует понимать как радикальное обучение. Ведь ситуация посттрадиционализации и потери идентичностей требует социокультурной активности для того, чтобы общество могло стабильно сохранять историческое течение. Такое радикальное обучение, активность могут пониматься в модерности как «колонизация будущего», то есть как социальное доверие и рационализация.
The aim of this article is to find out the logic of modern sociocultural environment within a historical process (in the context of A. Giddens’, U. Beck’s, P. Sztompka’s and Z. Bauman’s researches). The article deals with a history as a process of permanent learning, and the era of modernity is interpreted as the radicalization of this process. A history of the human community constitutes itself through the constant reproduction and changing of social practices. Each society should be understood as a process, which models of social life are being internalizing, externalizing and changing. So the learning could be described as a fundamental mechanism of social history. The phenomenon of learning means the practice of productive sociocultural creativity. The learning solves the social life problems: it tends to overcome unfeasibility, incoherence and imperfection of social life. Thereby a history as the learning process is directed to increase the human control over the natural and mental environments. Therefore discovering of the modern epoch’s specificity as a situation of dynamicity, changeability, plurality, globality of social practices allows to assert that the learning is the engine of social life in contemporaneity. Moreover the life in the era of modernity should be understood as a radical learning. The situation of posttraditionalization and loss of identity requires sociocultural activity so that a society could stably keep the historical course. Such a radical learning, activity could be understood in the modernity as «colonization of the future», in other words as the social trust and the rationalization. Problems of social life in the era of modernity are overcoming by means of the trust and rationalization. In order to ensure control over the natural and the mental environments, an active modern humanity must always deal with the open future. That is to say with the risk and the uncertainty. The ontological security of posttraditional human could be restored only by «colonization of the future», as a necessary condition for further sociocultural construction of reality. In this way contemporary human’s understanding of history and the era of modernity is a principal peculiarity of one’s social life. It means that the continuity of contemporary social existence is made possible by pointed understanding.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13659
Appears in Collections:№2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dubniak.pdf490.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.