DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 4(47) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13226
Title: Функціональний стан дітей з вадами розумового розвитку
Authors: Кузнецова, Лариса
Keywords: функціональний стан дітей
помірна розумова відсталість
важка розумова відсталість
частота серцевих скорочень
життєва ємкість легенів
артеріальний тиск
функциональное состояние детей
умеренная умственная отсталость
тяжелая умственная отсталость
частота сердечных сокращений
жизненная емкость легких
артериальное давление
the functional state of children
moderate mental backwardness
heavy mental backwardness
frequency of heart-throbs
vital capacity of lungs
arteriotony
Issue Date: 2014
Publisher: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Кузнецова Л. Функціональний стан дітей з вадами розумового розвитку / Л. Кузнецова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) / М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова ; [редкол. В. П. Андрущенко [та ін.]]. - Київ: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. - Вип. 4 (47). - С. 65-69
Abstract: У статті представлений аналіз функціонального стану дітей з вадами розумового розвитку на підставі проведених тестових завдань. Наведено статистичні дані про стан та кількість захворюваних в країні. Відображено значення фізичного виховання у інтеграції та соціалізації дітей з розумовою відсталістю.
В статье представлен анализ функционального состояния детей с отклонениями умственного развития на основании проведенных тестовых заданий. Представлены статистические данные Всемирной организации здравоохранение и Министерства труда и социальной политики Украины о состоянии и количестве заведений для детей с подобным диагнозом. Освещены вопросы интеграции и социализации детей с данной нозологией. В статье рассмотрены вопросы о роли и значении физического воспитания в организации занятий для детей с особыми потребностями.
The analysis of functional state of children with mental deflections on the base of testing are presented in the article. The statistical date of the World Health Organization and the Ministry of Labor and Social Policy of Ukraine about the condition and quantity of establishments for children with similar diagnosis are examined. The article deals with the questions of integration and socialization of children with this nosology. The role and importance of physical education in the organization of lessons for children with learning disabilities are emphasized. 23 pupils (17 boys and 6 girls) of Smeliansk psycho- neurological boarding school of Cherkassy region participated in this research. All children had the same main diagnosis: ‘mental defectiveness” (average and hard degree), Down’s syndrome. The testing results of functional state of children with mental defectiveness of average and hard degree are detected. It was established that 100% of children, which participated in testing, had low level of body functional systems development (heart rate, blood pressure, vital capacity of lungs). This can be explained by the main diagnosis of all children. The benchmarks of the main functional indices of healthy children (according to the scientific data) and the functional indices of children with mental deflections are presented. The reasons of differences both medical and social-pedagogical criteria are underlined.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13226
Appears in Collections:Випуск 4(47)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kuznetsova.pdf344.6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.