DSpace at library NPU Dragomanova » Філософія освіти » 2016 рік » №1 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13156
Title: Філософія та філософська освіта у розумінні Казимира Твардовського (до 150-річчя з дня народження філософа та педагога)
Authors: Гончаренко, Ольга
Keywords: польська філософія
Казимир Твардовський
філософія
філософська освіта
польская философия
Казимир Твардовский
философия
философское образование
Polish philosophy
Kazimierz Twardowski
philosophy
philosophical education
Issue Date: 2016
Publisher: Інститут вищої освіти НАПН України
Citation: Гончаренко О. Філософія та філософська освіта у розумінні Казимира Твардовського (до 150-річчя з дня народження філософа та педагога) / Ольга Гончаренко // Філософія освіти. Philosophy of Education : науковий часопис / Інститут вищої освіти НАПН України, НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. – № 1 (18). – C. 221-237.
Abstract: Самовизначення філософії, її місце і призначення в житті людини та суспільства – давня філософська проблема. Спробу її вирішення видатним польським філософом, Казимиром Твардовським, запропоновано проаналізувати читачеві у статті. Вільна від крайнощів метафізицизму та мінімалізму філософія Твардовського не лише створила умови для розквіту філософської культури, але й виховала плеяду філософськи вишколених працівників. Вияв особливостей розуміння талановитим науковцем та педагогом філософії й передумови її розвитку – філософської освіти – спонукають до розмислів над проблемами у царині вітчизняної філософії. Філософсько-педагогічне осмислення досвіду Твардовського є актуальним і в контексті зростаючої складності сучасних взаємин людини і суспільства.
Самоопределение философии, ее место и значение в жизни человека и общества – давняя философская проблема. Попытку ее решения выдающимся польским философом, Казимиром Твардовским, предложено проанализировать читателю в статье. Свободная от крайностей метафизицизма и минимализма философия Твардовского не только создала условия для расцвета философской культуры, но и воспитала плеяду философски вышколенных ученых. Анализ особенностей понимания философии талантливым ученым и педагогом, а также предпосылки ее развития – философского образования – побуждают к размышлениям над проблемами в отечественной философии. Философско-педагогическое осмысление опыта Твардовского является актуальным и в контексте возрастающей сложности современных взаимоотношений человека и общества.
Philosophy determination, its place and purpose in human life and society is the eternal philosophical problem. In this paper the reader is suggested to analyze the attempt of its solving by outstanding Polish philosopher Kazimierz Twardowski. Free from the extremes of metaphysics and minimalism, Kazimierz Twardowski’s philosophy has not only created the conditions for philosophical culture development, but has also brought up a pleiad of philosophically educated scientists. What are the peculiarities of Kazimierz Twardowski’s philosophy? On the bases of philosophical papers analysis, scientific and historical definition of the concept of philosophy has been carried out. It is proved, that the scientific concept of philosophy, as one of the components of polylogue manifestation of the human spirit, dissolves in historical concept of philosophy. Such philosophy understanding brought the philosopher to the conclusion about vital human and social necessity in philosophy. If a man and society do not feel the necessity in philosophy, due to the lack of their spiritual culture, this necessity should be grown. Therefore, the care about philosophical education was one of the main goals of Twardowski’s life. The scientist interpreted philosophical education as a part of general education. He determined philosophy studies as a way of life and a school of thinking. Due to this, Twardowski believed that method studying as natural means of knowledge and self-cognition is a humane act promoting creating man’s own view of the world. Special understanding of the philosophy and the background of its development – philosophical education by talented scientist and teacher – encourages reflection on the problems in the field of Ukrainian philosophy. Philosophical and pedagogical understanding of Twardowski’s experience is relevant in the context of increasing complexity of modern relationships between a man and society.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13156
Appears in Collections:№1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Honcharenko pro Twardowski.pdf1.82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.