DSpace at library NPU Dragomanova » Філософія освіти » 2016 рік » №1 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13152
Title: Філософія в технічному університеті: обґрунтування, легітимація, апологія
Authors: Колотило, Мар’яна
Keywords: філософія
університет
технічна освіта
гуманітаризація освіти
система «природа-людина-техніка»
потенціал філософії в системі технічної освіти
философия
университет
техническое образование
гуманитаризация образования
система «природа-человек-техника»
потенциал философии в системе технического образования
philosophy
university
technical education
humanitarization of education
system «nature-human-technics»
potential of philosophy in the system of technical education
Issue Date: 2016
Publisher: Інститут вищої освіти НАПН України
Citation: Колотило М. Філософія в технічному університеті: обґрунтування, легітимація, апологія / Мар’яна Колотило // Філософія освіти. Philosophy of Education : науковий часопис / Інститут вищої освіти НАПН України, НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. – № 1 (18). – C. 150-162.
Abstract: У статті здійснена спроба дослідження місця філософії у вітчизняних університетах технічного спрямування. На основі історичного аналізу особливостей становлення та розвитку науки в новочасову епоху з’ясовано передумови та причини втрати філософією свого методологічного потенціалу в структурі вищої технічної освіти. Зазначено, що впровадження процесу гуманізації сучасного освітньо-наукового простору, породженого об’єктивними закономірностями соціокультурного розвитку на кінець минулого століття, реактуалізує необхідність викладання філософських дисциплін в системі вищої технічної освіти. Також на основі констатації трансісторичного зв’язку університету та філософії, обґрунтовано вагоме значення останньої в процесі морально-культурного виховання та професійного зростання сучасних інженерів. Дослідження перспективних шляхів імплікації філософії до освітньо-наукової діяльності технічних університетів дозволило констатувати необхідність їх комплексної реорганізації у напрямку обґрунтування світоглядно-методологічних вимірів сучасного науково-технічного розвитку. Значну увагу акцентовано на потенціалі філософії у процесі розвитку навичок аргументаційного мовлення, а також значущості опрацювання оригінальних філософських текстів у контексті формування світоглядно-ціннісних орієнтацій студентства.
В статье предпринята попытка исследования места философии в отечественных университетах технического направления. На основе исторического анализа особенностей становления и развития науки в эпоху Нового времени выявлены предпосылки и причины утери философией своего методологического потенциала в структуре высшего технического образования. Отмечено, что внедрение процесса гуманизации современного научно-образовательного пространства, детерминированного объективными закономерностями социокультурного развития на конец прошлого века, реактуализует необходимость преподавания философских дисциплин в системе высшего технического образования. Также на основе констатации трансисторической связи университета и философии обоснованно значение последней в процессе морально-культурного воспитания и профессионального роста современных инженеров. Исследование перспективных путей импликации философии в образовательно-научную деятельность технических университетов дало возможность констатировать необходимость их комплексной реорганизации в направлении обоснования мировоззренчески-методологических измерений современного научно-технического развития. Значительное внимание акцентировано на потенциале философии в процессе развития навыков аргументационной речи, а также значимости изучения оригинальных философских текстов в контексте формирования ценностных ориентаций студенчества.
The article is an attempt to research a place of philosophy in technical Universities. Based on the historical analysis of the features of formation and development of science in the era of Modern age the author reveals the backgrounds and reasons of the loss of methodological potential by philosophy in the structure of higher technical education. It is noted that the implementation process of humanization of contemporary educational and scientific space determined by objective laws of social and cultural development at the end of the last century actualizes the necessity of teaching philosophical disciplines in higher technical education. Based on the statement of transhistorical connection between the university as an institution that aims to provide students with a comprehensive training and philosophy as a universal type of knowledge, the author underlines the significance of philosophy in the moral and cultural education and professional development of contemporary engineers. It is analyzed two key dimensions of philosophy in the structure of present-day university education such as personal and critical. These dimensions promote universal competence of future professionals and methodology that focuses on the humanistic dimension of science and allows them to identify actual problems of natural and technical sciences. Research of the future ways of philosophy implication to educational and scientific activities of technical universities gave an opportunity to state the need for their comprehensive reorganization of the contents of different types of educational and scientific activities towards the study of the world view and methodological dimensions of contemporary scientific and technological development. Particular attention is paid to the potential of philosophy in the development of communicative abilities, and the importance of working out of original philosophical texts in the context of becoming the critical thinking of students and their value orientations.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13152
Appears in Collections:№1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kolotylo.pdf980.03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.