DSpace at library NPU Dragomanova » Філософія освіти » 2006 рік » № 3 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13058
Title: Проблема специфіки «релігійної свідомості» у сучасній філософії
Authors: Козловський, Олег
Keywords: релігійна свідомість
феномен релігії
свідомість
религиозное сознание
феномен религии
сознание
religious consciousness
religion phenomenon
consciousness
Issue Date: 2006
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Олег Козловський Проблема специфіки «релігійної свідомості» у сучасній філософії / Козловський Олег // Філософія освіти. Philosophy of Education: науковий журнал. – 2006. № 3(5) // Ін-т вищої освіти НАПН України, Нац. пед. ун-т імені М.П. Драгоманова, 2006. – С. 228-238
Abstract: У статті зроблено спробу переглянути усталений у релігієзнавчій і соціально-філософській літературі стереотип розуміння специфіки релігійної свідомості, запропоновано авторське розв’язання дилеми «ментальне/інституціональне» та суперечності між абстрактним психологізмом і абстрактним соціологізмом в інтерпретації феномена релігії. На підставі «об’єктивної» та «непсихологічної» концепцій свідомості М.Мамардашвілі й Ж. Лакана автор формулює методологічні принципи моністичної парадигми розгляду релігії. Використання лаканівського положення про детермінаційну роль символічної постаті «Великого Іншого» у формуванні суб’єкта дає автору можливість стверджувати, що релігійний вимір свідомості не є продуктом «вторинної інтенціональності» (віри, психологічних потреб), але «об’єктивно» вмонтований у механізм формування людської ідентичності.
В статье сделана попытка пересмотра устоявшегося в религиеведческой и социально-философской литературе стереотипа понимания специфики религиозного сознания, предлагается авторское решение дилеммы «ментальное/институциональное» и противоречия между абстрактным психологизмом и абстрактным социологизмом в интерпретации феномена религии. На основании «объективной» и «непсихологической» концепций сознания М.Мамардашвили и Ж. Лакана автор формулирует методологические принципы монистической парадигмы рассмотрения религии. Использование лакановского положения о детерминирующей роли символической фигуры «Великого Другого» в формировании субъекта дает автору возможность утверждать, что религиозное измерение сознания не является продуктом «вторичной интенциональности» (веры, психологических потребностей), но «объективно» встроено в механизм формирования человеческой идентичности.
The author has made an attempt to revise the existing stereotype of understanding the religious consciousness?s peculiarity in works on religious studies and social philosophy. Some ideas to solve the dilemma «mental/institutional» and contradiction between abstract psychologism and abstract sociologism in interpreting the religion phenomenon have been suggested. The methodological principles of monistic paradigm of interpreting the religion, that are elaborated in the article, are based on M.Mamardashvili?s and J. Lacan?s «objective» and «non-psychological» theories of consciousness. The author applied Lacan?s thesis on symbolic figure?s - «Significant Other» - dominating role in a subject?s formation. This approach leads to the conclusion that the religious dimension of consciousness is not a product of «secondary intentionality» (belief, psychological needs), but is «objectively» built-in mechanism of identity?s formation.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13058
Appears in Collections:№ 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kozlovsky.pdf120.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.