DSpace at library NPU Dragomanova » Філософія освіти » 2014 рік » № 1(14) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13011
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorДовбня, Віктор-
dc.date.accessioned2017-03-22T11:38:56Z-
dc.date.available2017-03-22T11:38:56Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationДовбня В. Філософія освіти Г. Ващенка в контексті сучасних соціокультурних трансформацій в Україні / В. Довбня // Філософія освіти. - 2014. - № 1(14). - С. 270-283ua
dc.identifier.issn2309-1606-
dc.identifier.urihttp://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13011-
dc.description.abstractСтаття присвячена аналізу предметного поля філософії освіти Г. Ващенка та проблемі культурно-освітнього спадку в сучасному суспільстві. Показано можливості нового «прочитання» філософсько-педагогічної спадщини українського мислителя і педагога. Висвітлено основні орієнтири філософсько-освітнього мислення Г. Ващенка: розбудова української освітньої системи — згуртування українського народу — утвердження самостійної Української держави. Автор статті стверджує, що нова парадигма освіти має розроблятись на підставі ідей цілісності людини, суспільства, культури та співмірної їх зміни під впливом трансформаційних процесів.ua
dc.description.abstractСтатья посвящена анализу предметного поля философии образования Г. Ващенко и проблеме культурно-образовательного наследства в современном обществе. Показаны возможности нового «прочтения» философско-педагогического наследия украинского мыслителя и педагога. Освещены основные ориентиры философско-образовательного мышления Г. Ващенко: обустройство украинской образовательной системы — сплочение украинского народа — утверждение самостоятельного Украинского государства. Автор статьи утверждает, что новая парадигма образования должна разрабатываться на основе идей целостности человека, общества, культуры и соразмерного их изменения под влиянием трансформационных процессов.ua
dc.description.abstractThe article is devoted to the analysis of the subject field of H. Vashchenko’s philosophy of education and the issue of cultural and educational legacy in the modern society. The possibilities of a new “reading” of Ukrainian thinker’s philosophical and pedagogical legacy are shown. The basic landmarks of H. Vashchenko’s philosophical and educational thought are illuminated: the arrangement of Ukrainian educational system, the unity of Ukrainian people, the approval of the independent Ukrainian state. The author of the article argues that a new paradigm of education should be developed on the basis of ideas of human, society, proportional changes under the influence of transformation processes.ua
dc.language.isoukua
dc.publisherВид-во НПУ ім. М. П. Драгомановаua
dc.subjectфілософія освітиua
dc.subjectсоціокультурна теоріяua
dc.subjectлюдинаua
dc.subjectфилософия образованияua
dc.subjectсоциокультурная теорияua
dc.subjectчеловекua
dc.subjectphilosophy of educationua
dc.subjectsocial and cultural theoryua
dc.subjecthumanua
dc.subject.classification1 «654»:37.035(477)(092)ua
dc.titleФілософія освіти Г. Ващенка в контексті сучасних соціокультурних трансформацій в Україніua
dc.typeArticleua
Appears in Collections:№ 1(14)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dovbnya.pdf477.95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.