DSpace at library NPU Dragomanova » Філософія освіти » 2013 рік »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/12946
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМир-Багирзаде, Самира-
dc.date.accessioned2017-03-13T12:30:27Z-
dc.date.available2017-03-13T12:30:27Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationСамира Мир-Багирзаде Система образования и воспитания на мусульманском Востоке / Мир-Багирзаде Самира // Філософія освіти. Philosophy of Education: науковий журнал. – 2013. № 1 (12) // Ін-т вищої освіти НАПН України, Нац. пед. ун-т імені М.П.Драгоманова, 2013. – C. 361-372ua
dc.identifier.urihttp://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/12946-
dc.description.abstractРабота посвящена проблеме исследования системного образования и воспитания на мусульманском Востоке. В средневековом мусульманском мире медресе обладало самостоятельным статусом в качестве института исламского образования, и служило центром обучения. Изначально медресе предназначалось для преподавания мусульманского права — фикха, а затем и других предметов, представляющих собой целую систему знаний различных наук. В период расцвета исламской цивилизации существовало огромное количество высших школ, которые считались важными центрами научной деятельности. Большой интерес ислама к мирскому воспитанию в мусульманских странах послужил основой для разработки особой системы воспитания, в котором мирские и религиозные интересы были оптимально уравновешены. Целью исламского воспитания было привить комплекс моральных качеств. Соотнесенность тела и духа являлось также одним из нравственных правил, поэтому мусульмане серьёзно относились и к физическому воспитанию. Интерес мусульман к ратному воспитанию и военным наукам не шёл вразрез со стремлением к освоению других знаний. Основная цель исследования — раскрыть пути развития и формирования образования и воспитания на мусульманском Востоке.ua
dc.description.abstractСтаття присвячена проблемі дослідження системної освіти і виховання на мусульманському Сході. В середньовічному мусульманському світі медресе мало статус самостійного інституту ісламської освіти і служило центром навчання. Первісно медресе призначалося для викладання мусульманського права — фікха, а пізніше й інших предметів, що в сукупності складали цілісну систему знань різних наук. В період розквіту ісламської цивілізації існувала велика кількість вищих шкіл, які вважалися важливими центрами наукової діяльності. Великий інтерес ісламу до світського виховання слугував підґрунтям для розробки особливої системи виховання, в якій світські і релігійні інтереси були зрівноважені. Мета ісламського виховання полягала в розвиненні комплексу моральних якостей. Співвіднесенність тіла і духа було також одним із моральних правил, тому мусульмани сер’йозно ставилися і до фізичного виховання. Зацікавленість мусульман у ратному вихованні і воєнних науках не йшло урозріз з намаганням опанувати інші знання. Основна мета дослідження — показати шляхи розвитку і формування освіти і виховання на мусульманському Сході.ua
dc.description.abstractThe article is devoted to a problem of research of system education in the Muslim East. In the medieval Muslim world medrese possessed the independent status as institute of Islamic education, and served as the center of training. Initially medrese intended for teaching the Muslim right -fikh, and then and other subjects, representing the whole system of knowledge of various sciences. During blossoming an Islamic civilization there was a huge quantity of the higher schools. They were considered as the important centers of scientific activity. The big interest of an Islam to secular education in the Muslim countries has formed a basis for development special educational systems in which secular and religious interests have been optimum counterbalanced. The purpose of Islamic education was to impart a complex of moral qualities. Correlation of a body and spirit was also one of moral rules, therefore Moslems seriously concerned to physical training. Interest of Moslems to military education and military sciences did not go with aspiration to development of other knowledge. The basic purpose of research is to consider ways of development and formation of education to the Muslim East.ua
dc.language.isoruua
dc.publisherВид-во НПУ ім. М. П. Драгомановаua
dc.subjectмусульманское образованиеua
dc.subjectвоспитаниеua
dc.subjectмечетьua
dc.subjectмусульманська освітаua
dc.subjectвихованняua
dc.subjectмечетьua
dc.subjectMuslim educationua
dc.subjectmedreseua
dc.subjectmosqueua
dc.subject.classification008:39;008:351.858ua
dc.titleСистема образования и воспитания на мусульманском Востокеua
dc.typeArticleua
Appears in Collections:2013 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mir-Bagirzadeh.pdf446.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.