DSpace at library NPU Dragomanova » Європейські педагогічні студії » Випуск 1-2 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11470
Title: Философия как фундаментальная ценность в культуре глобализирующегося мира
Authors: Зеленков, Анатолии Изотович
Keywords: экономическая модернизация
технологический прогресс
философия
економічна модернізація
технологічний прогрес
філософія
еconomic modernization
techno­logical progress
philosophy
Issue Date: 2012
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Зеленков Анатолии Изотович Философия как фундаментальная ценность в культуре глобализирующегося мира / Анатолии Изотович Зеленков // European pedagogical studies / Association of Rectors of Pedagogical Universities in Europe ed. board V. Andrushchenko (head) [and others]. – Issue 1-2. – K. Publishing house of the National Pedagogical Dragomanov University, 2012. – P. 88-106
Abstract: Экономическая модернизация и технологический прогресс сами по себе не гарантируют понимания целей и смысла происходящих изменений в обществе. Когда деградирует нравственная совесть человека, под вопрос ставится не только экономическая эффективность деятельности, но и самовоспроизводство социальной жизни. Выступает необходимость постоянного совершенствования социально-гуманитарного образования на всех уровнях профессиональной подготовки специалистов. В структуре социально-гуманитарного образования особая роль принадлежит философии. Основные социальные функции философии - это, во- первых, анализ и обоснование наиболее перспективных стратегий ценностной революции. Во-вторых, философия - это еще и уникальный культурный ресурс, без которого невозможно сформировать и воспитать критически мыслящую и подлинно свободную личность.
Економічна модернізація і технологічний прогрес самі по собі не гарантують розуміння цілей і сенсу змін, що від­буваються в суспільстві. Коли деградує моральна совість людини, під питання ставиться не лише економічна ефективність діяльності, але і самовідтворення соціального життя. Постає необхідність постійного вдосконалення соціально­ гуманітарної освіти на усіх рівнях профе­сійної підготовки фахівців. У структурі соціально-гуманітарної освіти особлива роль належить філософії. Основні соціальні функції філософії - це, по-перше, аналіз і обґрунтування найбільш перспективних стратегій цінніс­ної революції: по-друге, філософія - це ще й унікальний культурний ресурс, без яко­го неможливо сформувати і виховати критично мислячу і достовірно вільну особу.
Economic modernization and techno­logical progress by themselves do not guar­antee understanding of the purpose and meaning of ongoing society changes. When moral conscience of a person degrades, not only economic efficiency is under question, but also the social life reproduction. There is need for continuous improvement of social and humanitarian education at all levels of professional training. Philosophy has a special role in thestructure of social and hu­ manitarian education. The main social function of philosophy is, first, the analysis and rationalization of most perspective strategies for the value revolution. Secondly, the philosophy is also a unique cultural resource, without which one cannot form and bring up critical thinking and a truly free individual.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11470
Appears in Collections:Випуск 1-2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zelenkov.pdf3.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.