DSpace at library NPU Dragomanova » Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова » Факультет спеціальної та інклюзивної освіти » Наукові праці Факультету спеціальної та інклюзивної освіти »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10905
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКравець, Ніна Павлівна-
dc.date.accessioned2016-08-05T11:01:56Z-
dc.date.available2016-08-05T11:01:56Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationКравець Н. П. Формування основ духовності у розумово відсталих підлітків на уроках літературного читання / Н. П. Кравець // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. - 2013. - Вип. 17(1). - С. 363-371ua
dc.identifier.urihttp://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10905-
dc.description.abstractНаукова стаття розкриває особливості формування основ духовності у розумово відсталих школярів на уроках літературного читання. Проаналізовано причини згасання інтересу до читання, що гальмують духовне становлення розумово відсталих учнів. Визначено чинники, які позитивно впливають на формування духовних рис особистості підлітків, серед яких провідну роль відведено шкільному аналізу художнього твору.ua
dc.description.abstractThe article deals with the peculiarities of formation of spiritual foundations of mentally retarded adolescents at literary reading lessons. The role of the fiction in the development of spirituality is proved. Functions of the fiction such as corrective and educational which provide formation of spirituality are considered. The results of an investigation of attitude of school children to fiction are submitted. The causes of reduced interest in reading fiction are analyzed that hinder the formation of spirituality of mentally retarded children. Via a survey results, the factors that positively influence the formation of spiritual nature of mentally retarded adolescents are disclosed, including an analysis of the fiction at school. It is proved that silent and loud reading of the fiction secures the preparation for analysis. The method of analyzing the fiction in terms of formation of foundations of spirituality is based on the definition of the school analysis function to ensure the formation of spirituality such as correctional, receptive and developmental, motivational, axiological. Principles of school analysis of the fiction (correctional and developmental, tolerance, emotional, cultural) that provide the subject-subject aspect of interaction between the reader and the author of the fiction are characterized. Methods of analysis (problem-themed, imaginative, and selectively-focused) are defined based on the principles and functions. Using a figurative and speech debate as well as schemes and models is proved to provide the proper analysis.ua
dc.language.isoukua
dc.publisherПоліграфічно-видавничий центр "Імекс-ЛТД"ua
dc.subjectрозумово відсталі підліткиua
dc.subjectучніua
dc.subjectхудожній твірua
dc.subjectдуховністьua
dc.subjectурок літературного читанняua
dc.subjectшкільний аналіз творуua
dc.subjectmentally retarded adolescentsua
dc.subjectschool childrenua
dc.subjectfictionua
dc.subjectliterature lessonua
dc.subjectschool analysis of fictionua
dc.subjectprinciplesua
dc.subject.classification376-056.36.016: 8ua
dc.titleФормування основ духовності у розумово відсталих підлітків на уроках літературного читанняua
dc.typeArticleua
Appears in Collections:Наукові праці Факультету спеціальної та інклюзивної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
formuv_osnov_duhkov.pdf94.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.