DSpace at library NPU Dragomanova » Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова » Факультет педагогіки та психології » Наукові праці Факультету педагогіки та психології »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10896
Title: Formation of humanistic position of future teachers
Other Titles: Формування гуманістичної позиції майбутніх вчителів
Authors: Teslenko, Valentyn Viktorovych
Keywords: humanistic position
values
content of education
pedagogical activity
personality
reflection
гуманістична позиція
цінності,
зміст освіти
педагогічна діяльність
педагогічна діяльність
особистість
рефлексія
Issue Date: 2016
Publisher: Academic Publishing House of the Agricultural University Plovdiv, Bulgaria
Citation: Teslenko V.V. Formation of humanistic position of future teachers / V.V. Teslenko // Prospects for development of education and science: Collection of scientific articles. − Academic Publishing House of the Agricultural University Plovdiv, Bulgaria, 2016. – P. 362-365.
Series/Report no.: Педагогіка;
Abstract: The essence of the notion humanistic position of pedagogue is considered in the article, the formation of the humanistic position of future teachers under the conditions of their professional training in the higher educational establishment is analyzed on the scientific-theoretical level. The efficiency of this process depends on its consistency, purposefulness, consecution and therewith adherence of particular provisions such as the focus on humanistic values, the transition of studying from monosubject to polysubject paradigm, the implementation of person-centered approach as for organization of educational process and so on. The principal components of humanistic-oriented content of education: cognitive, pragmatist and personal are determined. The appropriate conclusions are made at the end of the analysis.
У статті розглянуто сутність поняття гуманістичної позиції педагога, проаналізовано на науково-теоретичному рівні формування гуманістичної позиції майбутніх вчителів в умовах їх професійної підготовки у вищому навчальному закладі. Дієвість даного процесу залежить від його системності, цілеспрямованості і послідовності, дотримання при цьому певних положень, зокрема орієнтації на гуманістичні цінності, переходу навчання від моносуб’єктної до полісуб’єктної парадигми, впровадження особистісно-орієнтовного підходу щодо організації навчально-виховного процесу тощо. Визначені головні компоненти гуманістично-орієнтованого змісту освіти: когнітивний, діяльнісний та особистісний. У кінці аналізу зроблені відповідні висновки.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10896
ISBN: 978-617-7214-28-0
Appears in Collections:Наукові праці Факультету педагогіки та психології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Teslenko VV, 2016, Bulgaria.pdfфахова стаття131.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.