DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 3К1 (56) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10546
Title: Особливості формування здібностей майбутніх фахівців з фізичної реабілітації в умовах сучасної парадигми вищої фізкультурної освіти
Authors: Сущенко, Л.П.
Keywords: формування здібностей
майбутні фахівці з фізичної реабілітації
сучасна парадигма
вища фізкультурна освіта
формирование способностей
будущие специалисты по физической реабилитации
современная парадигма
высшее физкультурное образование
building capabilities
future specialists in physical rehabilitation
the modern paradigm of higher physical education
Issue Date: 2015
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Сущенко Л.П. Особливості формування здібностей майбутніх фахівців з фізичної реабілітації в умовах сучасної парадигми вищої фізкультурної освіти / Л.П. Сущенко // Науковий часопис національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. серія № 15. “Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / Фізична культура і спорт/”36. наукових праць/ За ред. Г. М. Арзютова. - К.:Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. - Випуск 3K1 (56)15. – С. 347-350
Abstract: До здібностей майбутніх фахівців з фізичної реабілітації, які формуються у процесі навчання у вищому навчальному закладі, автором віднесено: експресивні, гностичні, дидактичні, академічні, творчі, організаторські, перцептивні, конструктивні, психомоторні, комунікативні та авторитарні. Враховуючи високу значущість розвитку цих здібностей як для психоемоційного благополуччя і успішності адаптації в соціумі, так і для професійного становлення майбутніх фахівців з фізичної реабілітації, автор вважаємо за необхідне приділяти відповідну увагу їх формуванню у процесі організації навчальної діяльності студентів у вищих навчальних закладах.
К способностям будущих специалистов по физической реабилитации, которые формируются в процессе учебы в высшем учебном заведении, автором отнесено: экспрессивные, гностические, дидактические, академические, творческие, организаторские, перцептивные, конструктивные, психомоторные, коммуникативные и авторитарные. Учитывая высокую значимость развития этих способностей как для психоэмоционального благополучия и успешности адаптации в социуме, так и для профессионального становления будущих специалистов по физической реабилитации, автор считаем необходимым уделять соответствующее внимание их формированию в процессе организации учебной деятельности студентов в высших учебных заведениях.
The priority direction of modern higher education is becoming a sports shift from a narrow subject training on the formation and development of a highly integrated personality, transfer student from the object of external influence, "consumer" ready knowledge to the subject of their professional development. The position of the subject of activity involves the maximum inclusion of future specialists in physical rehabilitation activities, giving her personal meanings, awareness goals and take responsibility for its effectiveness. Of particular relevance, the proposed problem gets in the training of future specialists in physical rehabilitation, in which priority is to develop the abilities of future professionals to enable them to adapt themselves in the modern world. In the modern period to achieve a high level of scientific and practical training of future specialists in physical rehabilitation is necessary to solve two major problems: to provide students an opportunity to master the deep fundamental knowledge and change approaches to the organization of training activities in order to improve the quality of learning, to develop students' abilities and their desire to continuous mastery of new knowledge, as well as to take into account the interests of the students in their self-determination and self-realization. The ability of future specialists in physical rehabilitation, which are formed in the process of learning in higher education, the author include: expressive, Gnostic, teaching, academic, creative, organizational, perceptual, design, psychomotor, communicative and authoritarian. Given the high importance of the development of these skills for psycho-emotional well-being and success of adaptation in society, and for the professional development of future specialists in physical rehabilitation, the author considers it necessary to give appropriate attention to their formation in the organization of learning activities of students in higher education institutions.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10546
Appears in Collections:Випуск 3К1 (56)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sushchenko.pdf316.85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.