DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 56 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10540
Title: Структура проблемного поля наукових досліджень з тематики корекції фізичного розвитку слабозорих учнів
Authors: Сіроткіна, Т.В.
Аксьонова, О.П.
Keywords: дослідження
корекція
фізичний розвиток
исследование
коррекция
физическое развитие
research
correction
physical development
Issue Date: 2015
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Сіроткіна Т.В. Структура проблемного поля наукових досліджень з тематики корекції фізичного розвитку слабозорих учнів / Т.В. Сіроткіна, О.П. Аксьонова // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 4. Географія і сучасність. [зб. наукових праць] / ред. рада: В.П. Андрущенко (голова). - К.: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. - Вип. 33 – С. 330-333
Abstract: Подається авторська методика систематизації науково-дослідницьких тем авторів, які займалися проблемою корекції фізичного розвитку слабозорих учнів початкової школи засобами фізичного виховання (1984-2013рр.). Пропонується формула визначення коефіцієнту актуальності тем, на підставі чого структуроване проблемне поле сучасних досліджень.
Описывается авторская методика систематизации научно-исследовательских тем авторов, кто занимался проблемой коррекции физического развития учащихся начальной школы средствами физического воспитания (1984-2013гг.). Предлагается формула определения коэффициента актуальности тем, на основе чего структурировано проблемное поле современных исследований.
Presenting the author's technique, which systematize research themes the authors, working on the problem of correction the physical development of visually impaired elementary school students by means of physical education(1984 – 2013). Proposed formula for determining the relevance ratio topics on the basis of which was structured a problem field of modern research. Some problem field being formed during the development of corrective pedagogy as a scientific field in the context of correction the physical development of visually impaired elementary school students. Scientific interests of many researchers were directed to develop its components. Based on a retrospective analysis of issues, which were engaged in a variety of researchers we determined the structure of the problem field and rate the relevance of certain research topics in correlation with dual deterministic trends correctional and developmental work. The analysis allowed us to determine the following: small percentage of works that dealt with problems of correction of visual, auditory perception and speech development of visually impaired elementary school students and their cognitive activity by means of physical education is presented. This fact indicates a lack of attention to these research topics although in the field in physical rehabilitation in general, adaptive physical education, including, exists a significant number of author’s works which convincingly demonstrated the effectiveness of specific exercise and fitness technology for these indicators of physical development of the child; permanent and continued increased attention to research problems of the second and third lines of content - is formation of spatial orientation skills and correction of structural components of the psyche create preconditions for social integration, development of independence and vital competencies of visually impaired elementary school students by means of physical education shows a significant amount of scientifically based teaching materials in that direction, on the one hand, on the other - the unsolved problems in the area of correction and developmental work in our days.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10540
Appears in Collections:Випуск 56

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sirotkina.pdf319.9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.